söndag 4 november 2007

Hår?

Okej, nu när jag kommit igång igen är det svårt att sluta!
Men såhär, jag kom att tänka på en diskussion jag hade ganska ofta i somras. Den handlade om underarms-hår (alltså håret under armarna, inte håret på underarmarna) och det var väl ganska naturligt att frågan kom på tapeten just då, när det är varmt och man har linne och faktiskt ser folks armhålor oftare än under resten av vinterhalvåret.

Det som hände i somras var att jag blev så chockad över att se hur många tjejer som rakar/vaxar sig under armarna och på benen. Själv har jag inte gjort något av det sedan jag var 15 ungefär, och har alltid trivts förträffligt med det. Jag tycker för det första att det är obehagligt, huden svider och blir irriterad och man riskerar att få skärsår mm. För det andra är det omständigt och jobbigt, dusch-proceduren tar betydligt längre tid om man en gång i veckan (eller hur ofta man nu gör det) skall hålla på och raka och greja. För det tredje tycker jag att det är fullständigt onödigt, jag menar vi har ju det där håret av en anledning! För att skydda huden och för att vi skall kunna känna saker (på benen alltså, jättestor del av känseln sitter faktiskt i just håren!). Att raka bort det känns helt bisarrt, och sjukast av allt är att det bara är hälften av befolkningen som förväntas göra det. Alltså, reaktionerna jag fick i somras när jag avslöjade att jag inte rakade mig var helt fantastiska! Folk visste inte om de skulle skratta eller bli förfärade, oftast möttes jag av ett sorts äckel eller bara ett stort mått skepsis. "Men, det ser ju så ofräscht ut!" eller "Man luktar mycket mer svett då ju!" var vanligaste invändningarna.

Det lustiga är att om jag hade haft en snopp i stället för fitta hade INGEN reagerat!!! Att jag som man väljer att spara håret i armhålorna är så okontroversiellt att det är löjligt, om man jämför med hur otroligt PROVOCERANDE det är om en tjej (som dessutom oftast har MINDRE hår under armarna än en kille) gör det samma.

Och Sverige är världens mest jämstälda land? Det är ju löjligt!



bara för att jag är så himla mysig!

1 kommentar:

Anonym sa...

Woho, San The Man!