onsdag 2 januari 2008

Continue/Direct(iOn)

2008 alzo.

"Det var banne mig på tiden" konstaterade jag i den riktigta dagboken i går kväll. 2007 kändes aktuellt men inte fräscht för fem öre. 2008 är mer synonymt med : nutid, nyhet, nyskapande. 2008 känns spännande. Jag kommer se tillbaka på 07 som det längsta året i mitt liv. Ett år med många förändringar och bakslag/nederlag/framgångar/revolutioner.

2006 var raka motsatsen. Jag satt fast i ett gyttjehål och kom knappt någonvart alls. Allt var bara "jag jag jag" och existentiell ångest. All kreativitet slösades bort på berusning och drama.

2007 ville jag helst inte tänka på mig själv öht, det var mest flytt, jobb, skola, framtid, försöka-lista-ut-var-jag-är-påväg och tillslut en insikt: det här är jag och vad jag vill.
Helt plötsligt kan jag fatta beslut och det känns helt fantastiskt. Helt plötsligt är jag inte längre vilsen eller förvirrad. Alla de egenskaper/problem i min egen person som jag mer eller mindre börjat acceptera visar sig vara påverkningsbara/föränderliga i allra högsta grad. Det är inte kört! Det har knappt börjat!

Så idag har jag sammanställt CV's, kollat jobb, sökt jobb, planerat, packat osv. Känns bra. Är peppad på att åka HEM trots ont-i-magen igår när mamma tyckte att jag ju kunde stanna några dagar till bara för att det var så trevligt och jag hade ju ändå ingenting särskilt att åka tillbaka till. Men det har jag ju visst det! Jag har mitt liv i stockholm, mina saker, mitt medvetande. Gotland har varit en superskön andningspaus men faktum kvarstår: det är inte HÄR det HÄNDER. I morse vaknade jag av att Indiska ringde och ville att jag skulle jobba. Det gick ju inte men jag blev ändå glad. Det finns hopp i januari också.

Inga kommentarer: