torsdag 1 november 2007

Ansiktsboken vs upphovsrätt.

Fick precis en group invitation på facebook; FACEBOOK VS COPYRIGHT CONTROL. "Jaså" tänkte jag, "det här har man ju hört om förut". Läste lite på gruppens framsida, och alltså, jag är lite besviken! Deras främsta (el rättare sagt enda) argument mot att Facebook tar sig rätten att sno copyrighten på allt material som läggs upp av användarna på sajten är att "de skulle kunna ta din blogg, göra en bok av den och sälja utan att du får ett öre för det". Jaha, so? Alltså, ursäkta mig, men jag hade faktiskt föreställt mig lite mer upprörande scenarion. Det jag är rädd för när jag lägger upp bilder på nätet är ju inte att någon annan eventuellt skulle kunna tjäna pengar på dem.

Om någon har andra synpunkter/aspekter/whatever som jag har missat, så kan ni gärna delge mig, detta kan ju omöjligt vara ALLT!

Inga kommentarer: